Kvalita verejnej správy do veľkej miery ovplyvňuje ekonomickú výkonnosť krajiny a blahobyt jej občanov. Rozdiel medzi priemernou, dobrou a vynikajúco fungujúcou verejnou správou je veľmi náročné definovať, nakoľko ide o veľmi komplexnú oblasť. Existuje však viacero faktorov ovplyvňujúcich napredovanie alebo naopak zaostávanie krajín v efektívnosti jej verejnej správy.
Ku kľúčovým oblastiam možno určite zaradiť oblasť tvorby verejných politík, uplatňovanie protikorupčných pravidiel, efektívne hospodárenie s verejnými financiami, zlepšovanie podnikateľského prostredia, ale aj profesionálne fungujúce inštitúcie a zlepšovanie kvality poskytovaných verejných služieb.
Práve posledné dve z menovaných oblastí sú tie, ktoré môže Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ÚNMS SR) ako koordinátor štátnej politiky kvality svojou činnosťou pozitívne ovplyvniť.
ÚNMS SR zrealizoval v období rokov 2018 – 2022 mnoho aktivít s cieľom zabezpečiť, aby sa starostlivosť o systematický rozvoj organizačnej kvality začal dostávať do popredia v čo najväčšom počte organizácií verejnej správy. Vďaka realizáciu národného projektu Zavádzanie a podpora manažérstva kvality v organizáciách verejnej správy sa podarilo zrealizovať množstvo implementácií rôznych nástrojov manažérstva kvality a taktiež vytvoriť CAF centrum poskytujúce vzdelávaciu činnosť, základné poradenstvo a informácie k manažérstvu kvality.
Je dôležité, aby si manažéri na všetkých úrovniach vo verejnej správe uvedomili, že prijaté rozhodnutia v danej oblasti majú vplyv na tisícky ľudí. Občan a kvalita verejných služieb by mala byť ich prvoradou prioritou a preto by profesionalizácia verejnej správy mala byť citeľná zhora-nadol, od ministerstiev, cez nimi riadené organizácie, až po občana ako klienta konkrétne v niektorom zo slovenských miest, ktorý si príde na úrad vybaviť niektorú zo svojich životných situácií. Aj z tohto dôvodu bolo prioritou ÚNMS SR v rámci realizácie projektu, aby sa podpora organizácií dotkla organizácií vo viacerých regiónoch Slovenska a naprieč rôznymi stupňami organizácií verejnej správy.
Národný projekt Zavádzanie a podpora manažérstva kvality v organizáciách verejnej správy bol podporený z Európskeho sociálneho fondu.
Operačný program: | Efektívna verejná správa |
Riadiaci orgán: | Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
Rozpočet projektu: | 7,6 mil. Eur |
Obdobie realizácie: | 09/2018 – 11/2022 |
Cieľ projektu: | Zvýšenie efektivity a kvality riadenia činností organizácií verejnej správy |
Hlavná aktivita: | Rozvoj manažérstva kvality v organizáciách verejnej správy |
Hlavná aktivita národného projektu bola rozdelená do dvoch častí:
- Implementácia manažérstva kvality v ústredných orgánoch štátnej správy, príspevkových a rozpočtových organizáciách - implementácia modelu CAF, EFQM, ISO 9001, ISO 37001, SKK (ďalej len „implementačná časť projektu“)
- Zriadenie CAF centra
1. Implementačná časť projektu
V rámci implementačnej časti národného projektu sa v 19 partnerských organizáciách a v ÚNMS SR implementoval model CAF, model výnimočnosti EFQM, systém manažérstva kvality podľa normy ISO 9001, systém manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001 a pilotne sa implementoval Nástroj samohodnotenia nástroj kultúry kvality (SKK).
V niektorých organizáciách prebiehala implementácia viacerých nástrojov, z toho dôvodu je celkový počet implementácií 27. V každej organizácii prebiehala implementácia za pomoci garanta, manažéra kvality/metodika a implementačných tímov/CAF tímov.
Všetky implementácie, okrem Nástroja na samohodnotenie kultúry kvality boli ukončené externým hodnotením treťou stranou s vydaným certifikátom alebo titulom. Počet udelených certifikátov/titulov podľa implementovaných systémov/modelov je uvedený nižšie.
Zoznam partnerov implementačnej časti národného projektu a ÚNMS SR
1. | Ministerstvo vnútra SR | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
SKK | Ukončená implementácia | ||
2. | Ministerstvo životného prostredia SR |
CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
3. | Ministerstvo obrany SR | CAF | CAF |
SKK | Ukončená implementácia | ||
4. | Ministerstvo zdravotníctva SR | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
5. | Ministerstvo financií SR | EFQM | Udelený certifikát Recognised for Excellence |
6. | Úrad vlády SR | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
ISO 37001 | Udelený certifikát | ||
7. | Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR |
ISO 9001 | Udelený certifikát |
ISO 37001 | Udelený certifikát | ||
8. | Národný bezpečnostný úrad | CAF |
Udelený titul Efektívny |
9. | Úrad priemyselného vlastníctva SR | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
10. | Úrad verejného obstarávania | ISO 9001 | Udelený certifikát |
11. | Štatistický úrad SR | ISO 9001 | Udelený certifikát - recertifikácia |
12. | Slovenský metrologický inšpektorát | ISO 9001 | Udelený certifikát |
ISO 37001 | Udelený certifikát | ||
13. | Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny | ISO 9001 | Udelený certifikát |
14. | Regionálny úrad verejného zdravotníctva Levice | ISO 9001 | Udelený certifikát |
15. | Ministerstvo kultúry SR | CAF | Udelený certifikát |
16. | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR | CAF | Udelený certifikát |
17. | Štátna veterinárna a potravinová správa SR |
CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
18. | Správa štátnych hmotných rezerv SR | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
19. | Slovenská inšpekcia životného prostredia | CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
Prijímateľ | ÚNMS SR | ISO 9001 | Udelený certifikát |
ISO 37001 | Udelený certifikát | ||
CAF | Udelený titul Efektívny používateľ modelu CAF |
2. Zriadenie CAF centra
CAF centrum vzniklo začiatkom roka 2019 ako miesto prvého kontaktu pre všetky organizácie verejnej správy, ktoré majú záujem zlepšovať sa a poskytovať kvalitnejšie služby svojim zákazníkom/občanom. Týmto organizáciám poskytuje pomoc a podporu ako správne vykročiť v oblasti manažérstva kvality. CAF centrum nemá vlastnú právnu subjektivitu, je súčasťou odboru kvality a projektového riadenia. Svoje služby poskytuje za pomoci odborných zamestnancov, ako i expertov v oblasti kvality.
Poslaním CAF centra je poskytovanie profesionálnych vzdelávacích, konzultačných a analyticko-metodických služieb a poskytovanie vierohodných a overených informácií a noviniek z oblasti manažérstva kvality.
Cieľom CAF centra je zintenzívniť činnosti a aktivity v oblasti manažérstva kvality vo verejnej správe, zvýšiť povedomie o dôležitosti, výhodách a problematike riadenia kvality, podporovať implementáciu modelu CAF a iných systémov manažérstva kvality a rozvíjať diskusiu a výmenu skúseností medzi organizáciami.
Kľúčové činnosti CAF centra a jeho výsledky za obdobie jeho pôsobenia je možné rozdeliť na 4 nižšie uvedené oblasti:
2.1 Vzdelávacia činnosť
Začiatkom roka 2019 bolo vytvorená školiaca miestnosť CAF centra vybavená príslušnou audiovizuálnou technikou a zázemím vhodným na poskytovanie vzdelávacích aktivít. Oslovení boli experti v oblasti kvality a pripravilo sa s nimi portfólio vzdelávacích aktivít CAF centra. Aktuálne vzdelávacie témy je možné nájsť na webovom sídle CAF centra: https://cafcentrum.unms.sk/ponuka-vzdelavacich-aktivit-caf-centra.
Prvou vzdelávacou aktivitou CAF centra bola konferencia o kvalite a spoločenskej zodpovednosti na jeseň roku 2018. Svoje brány CAF centrum otvorilo účastníkov vzdelávacích aktivít v marci 2019. Začalo realizovať školenia, workshopy a semináre. Vzdelávanie prebiehalo počas projektu v CAF centre alebo priamo v sídle organizácií verejnej správy, tzv. inhouse vzdelávanie. Počas pandémie COVID-19 sa počet prezenčných vzdelávacích aktivít znížil a mnohé boli realizované online formou. Prehľad kľúčových výsledkov vo vzdelávacej oblasti je možné nájsť nižšie:
Celkový počet zrealizovaných VA CAF centra |
245 | Celkový počet účastníkov VA CAF Centra |
4 498 |
2.2 Podpora organizácií verejnej správy pri implementácii modelu CAF
Pri plánovaní aktivít projektu bolo prioritou rozšíriť implementáciu modelu CAF nielen v štátnej správe (implementačná časť projektu), ale aj do ostatných regiónov a do takých oblastí ako je samospráva alebo školstvo. Z toho dôvodu bola naplánovaná podpora 15 organizácií verejnej správy, ktoré prejavia záujem zaviesť model CAF. Výber organizácií prebiehal prostredníctvom výziev a implementácia bola rozdelená do troch etáp.
Postup implementácie spolupracujúcich subjektov bol rovnaký ako v implementačnej časti projektu, miera podpory však bola nižšia ako u partnerských organizácií. Podpora bola zameraná na poskytnutie školiteľ/konzultanta, posudzovateľov modelu CAF a na hodnotenie Externej spätnej väzby modelu CAF.
Prehľad spolupracujúcich subjektov, ktorým bol udelený titul Efeltívny používateľ modelu CAF:
- Mestská časť Bratislava-Staré Mesto
- Obchodná akadémia, Bolečkova 2, Nitra
- Štátny pedagogický ústav, Bratislava
- Mesto Sabinov
- Stredná priemyselná škola elektrotechnická Hálova 16, Bratislava
- Stredná odborná škola Pruské
- Stredná odborná škola obchodu a služieb Čadca
- Mestská časť Bratislava-Vajnory
- Obec Vysoká nad Kysucou
- Mesto Nitra
- Mesto Liptovský Mikuláš
- Mesto Šaľa
- Mesto Žilina
- Mesto Skalica
- Environmentálny fond
2.3 Analyticko metodická činnosť
V rámci analyticko-metodickej činnosti CAF centra bolo cieľom vytvoriť odborné metodiky a štúdie zamerané na témy spojené s manažérstvom kvality. Metodiky a štúdie majú manažérom a zamestnancom organizácií verejnej správy pomôcť zorientovať sa v problematike, ktorej sa venuje príslušná metodika alebo štúdia, ale aj poskytnúť návod a rady ako v danej oblasti prakticky postupovať. V rámci projektu sa vytvorilo 7 odborných metodík a 3 odborné štúdie.
Vytvorené odborné metodiky:
- Nástroj samohodnotenia kultúry kvality
- Získavanie spätnej väzby od zainteresovaných strán
- Metodika na rozvoj benchmarkingu vo verejnej správe
- Easy CAF
- Aplikačná príručka modelu CAF
- Implementácia systému manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001
- Implementácia systémov manažérstva v organizáciách verejnej správy – metodika je momentálne v grafickom spracovaní
Vydané odborné štúdie:
- Spoločenská zodpovednosť vo verejnej správe
- Podpora efektívneho riadenia inštitúcie verejnej správy normami systémov manažérstva
- Aplikačné problémy pri implementácii modelu CAF – metodika je momentálne v grafickom spracovaní
2.4. Informovanie verejnosti v oblasti kvality – webové sídlo CAF centra
Jednou z kľúčových úloh a zodpovedností národného korešpondenta modelu CAF je prinášanie aktuálnych informácií a noviniek z oblasti kvality a modelu CAF z domova, ale tak isto aj zo zahraničia. Mnohé európske krajiny majú zriadené podobné strediská ako CAF centrum ÚNMS SR. Taktiež je v mnohých krajinách možné získať základné informácie o modeli CAF na jednom miesto, kde sú centralizované všetky kľúčové informácie k jeho implementácii. Počas plánovania aktivít projektu bolo zadefinované vytvorenie webového sídla zameraného na ciele a aktivity CAF centra, na predstavenie modelu CAF a jeho implementácie a tak isto ďalších kľúčových informácií z oblasti rozvoja manažérstva kvality v organizáciách verejnej správy.
Kľúčový obsah webového sídla CAF centra (https://cafcentrum.unms.sk/):
- základné informácie o modeli CAF a jeho implementácii
- databáza dobrej praxe pri implementácii modelu CAF
- Slovenská databáza používateľov modelu CAF
- online vyhľadávanie v Aplikačnej príručke modelu CAF
- online nástroj na samohodnotenie podľa Easy CAF (nástroj je v štádiu finalizácie)
- ponuka vzdelávacích aktivít CAF centra
- online prihlasovanie na vzdelávacie aktivity CAF centra
- novinky z domova a zo zahraničia z oblasti kvality
- terminologický slovník v oblasti kvality
- vydané odborné metodiky a štúdie
- základné informácie o systéme manažérstva kvality podľa ISO 9001 a jeho implementácii
- základné informácie o spoločenskej zodpovednosti a jej implementácii
Všetky kľúčové výsledky národného projektu v čísla je možné nájsť v priloženom prehľade (PDF, 710,5 kB).