VYMENILI SME SI SKÚSENOSTI V OBLASTI SPOLOČENSKEJ ZODPOVEDNOSTI

Inšpiratívne, poučné a veľmi príjemné stretnutie, tak by sme mohli pomenovať workshop pre zástupcov organizácií verejnej správy zameraný na výmenu skúseností v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Workshop zorganizoval Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ÚNMS SR) v spolupráci  s Nadáciou Pontis dňa 24. marca 2023.

Poďme však pekne od začiatku. Prečo sme práve teraz začali diskutovať o spoločenskej zodpovednosti vo verejnej správe? Ako sa hovorí, všetko je funkciou miesta a času a ten čas je v tomto prípade podstatný. V ÚNMS SR sme mali v období posledných rokov možnosť spoznať mnoho organizácií verejnej správy, ktoré začali so zlepšovaním prostredníctvom modelu CAF. Za týmito organizáciami sú šikovné, erudované a motivované kolektívy zamestnancov, s ktorými sa našťastie stretávame stále častejšie, aby sme si vymenili skúsenosti alebo si navzájom poradili.

Kto pozná model CAF vie, že je holistický a že nám chce pomôcť so zlepšovaním vo všetkých smeroch. V čom ho v ÚNMS SR vnímame až za „nadčasový“ je fakt, že vedie organizácie verejnej správy od samého začiatku k spoločenskej zodpovednosti. Nie je teda náhodou, že spoločenská zodpovednosť je jedným z kritérií tohto modelu.

Model CAF nás za ostatné obdobie mnoho naučil: klásť otázky, hľadať odpovede, vytrvať v našej snahe a nevzdávať sa v zlepšovaní napriek rôznym prekážkam. Taktiež nás zosieťoval a nastolil nám otázku ako ďalej so spoločenskou zodpovednosťou v našich organizáciách, ale aj celkovo vo verejnej správe. Dávno totiž už neplatí, že spoločenská zodpovednosť je niečo, čomu sa má venovať len súkromný sektor. Práve naopak, verejná správa by mala byť príkladom zodpovedného správania, vrátane toho environmentálneho a spravovať verejné financie tak, aby sa naplnili očakávania našich občanov.

V ÚNMS SR sme sa z toho dôvodu rozhodli naplánovať realizáciu workshopu na výmenu skúseností v tejto oblasti, a to medzi všetkými našimi partnermi a spolupracujúcimi subjektmi, ktoré v poslednom období implementovali model CAF. Naším cieľom bolo zistiť, ako sa spoločenskej zodpovednosti ujali, čo sú pre nich v tejto oblasti najväčšie výzvy a naopak, s čím by sa radi v tejto oblasti pochválili.

Workshop sme zrealizovali v spolupráci  s  Nadáciou Pontis, ktorá má v oblasti spoločenskej zodpovednosti mnoho skúseností, realizuje množstvo rôznych aktivít a disponuje odborníkmi na túto oblasť. Celý workshop bol rozdelený do troch častí:

  1. Online edukačný webinár (07.03.2023) venovaný vysvetleniu základných pojmov spoločenskej zodpovednosti, jej pilierov a odlišnostiam medzi spoločenskou zodpovednosťou v súkromnom a verejnom sektore.
  2. Dotazníkový prieskum zameraný na zistenie riešenia spoločenskej zodpovednosti v organizácii, príklady aktivít v jednotlivých pilieroch a taktiež zistenie otázok a očakávaní účastníkov od workshopu.
  3. Workshop – stretnutie zástupcov organizácií (24.03.2023) v priestoroch ÚNMS SR a diskusia o rôznych témach.

Aké boli kľúčové výsledky dotazníkového prieskumu?

Prieskumu sa zúčastnilo 22 partnerských a spolupracujúcich subjektov ÚNMS SR. Z toho 8 organizácií predstavovali samosprávy, 6 ministerstvá, 4 ostatné ústredné orgány štátnej správy, 3 rozpočtové a príspevkové organizácie a 1 stredná škola.

Výsledky prieskumu v číslach:

  • 36 % organizácií rieši spoločenskú zodpovednosť strategicky, dlhodobo a má nastavené ciele, 64 % organizácií ju rieši pocitovo, výberom a realizáciou rôznych aktivít.
  • 95 % organizácií uviedlo, že spoločenská zodpovednosť je pre vedenie ich organizácií dôležitou témou.
  • 13,6 % organizácií má vytvorený interný tím zamestnancov, ktorý rieši problematiku a aktivity spoločenskej zodpovednosti, 31,8 % organizácií ho plánuje vytvoriť, 50 % opýtaných takýto tím nemá a 4,5 % respondentov sa domnieva, že takýto tým nie je potrebné vytvoriť.
  • 22,7 % organizácií uviedlo, že má spracovanú koncepciu spoločenskej zodpovednosti v písomnej podobe, 9,1 % respondentov uviedlo, že je súčasťou iných dokumentov, 18,2 % uviedlo odpoveď iné a 50 % organizácií nemá spracovanú koncepciu spoločenskej zodpovednosti.

V rámci otvorených otázok mali respondenti možnosť vyjadriť sa k rôznym otázkam ako napr. kto zastrešuje spoločenskú zodpovednosť v organizácii. Odpovede boli pomerne rôznorodé, pričom v žiadnej z opýtaných organizácií nie je vytvorená priamo pozícia na riešenie tejto problematiky. Aktivity zastrešujú napr. rôzne typy odborov (komunikácie, kvality, ľudských zdrojov), generálny tajomník služobného úradu, kancelária prednostu, členovia CAF tímu a pod.

Pri otázke, čo organizácie motivuje venovať sa spoločenskej zodpovednosti, respondenti najčastejšie odpovedali, že je to pozitívny dopad na spoločnosť, dôležitosť pre budúcnosť, šetrenie nákladov a energií, zlepšenie kvality služieb pre občanov/obyvateľov mesta, zodpovedné zaobchádzanie so zdrojmi.

Za najväčšiu výzvu pri realizácii spoločenskej zodpovednosti respondenti uviedli vytvorenie a zavedenie stratégie spoločenskej zodpovednosti. V čom ďalej vnímajú problém je napríklad nedostatok podpory naprieč organizáciou vrátane vedenia, ľudských kapacít, prístupu zhora nadol, plánovanie a dodržiavanie harmonogramu aktivít alebo chýbajúci líder. Naopak, za pozitívum až polovica respondentov uviedla motiváciu, angažovanosť a nadšenie zamestnancov pre témy spoločenskej zodpovednosti.

Jednou z otázok prieskumu boli aj témy spoločenskej zodpovednosti, kde mali respondenti možnosť uviesť, ktorým z nich sa venujú. Z výsledkov vyplýva, že 17 z 22 organizácií sa venuje v nejakej miere všetkým trom pilierom spoločenskej zodpovednosti (ekonomický, environmentálny, sociálny).

Priebeh workshopu na výmenu skúseností

Po spracovaní výsledkov prieskumu sa uskutočnilo stretnutie v priestoroch ÚNMS SR dňa 24.03.2023. Zúčastnilo sa ho 20 účastníkov zo 14 organizácií.

V úvode boli prezentované výsledky prieskumu a následne sa uskutočnil tzv. speed networking. Účastníci mali k dispozícii set 15 otázok, na ktoré diskutovali vo dvojiciach počas časového limitu 10 minút, pričom sa uplatňoval princíp rotácie diskutujúcich. Išlo o veľmi zaujímavú aktivitu a pre mnohých účastníkov novú skúsenosť, ako rýchlo a efektívne získať množstvo nápadov, iniciatív a skúseností od iných.

Zaujímavosti zo speed networkingu:

  • Spolupráca s Ligou za duševné zdravie SR a zvyšovanie povedomia zamestnancov o tejto téme v podobe vzdelávacích aktivít.
  • Realizácia zdravotného dňa pre zamestnancov v spolupráci so zdravotnou poisťovňou.
  • Realizácia burzy kníh na výmenu knižných publikácií medzi zamestnancami.
  • Podpora zraniteľných skupín obyvateľstva materiálnou alebo finančnou zbierkou zamestnancov.
  • Dobrovoľnícke aktivity kolektívov zamestnancov s environmentálnym alebo sociálnym charakterom.
  • Spolupráca s chránenými dielňami.
  • Manuál novoprijatého zamestnanca ako pomôcka, ako sa zorientovať v novej práci.
  • Oceňovanie zamestnancov štatutárom organizácie počas spoločných stretnutí so všetkými zamestnancami organizácie.
  • Stretnutia s bývalými zamestnancami organizácie, ktorí sú na dôchodku.

Ďalšia časť programu stretnutia bola venovaná zdieľaniu skúseností Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky ako organizácie, ktorá aktuálne finalizuje svoju koncepciu spoločenskej zodpovednosti. Prezentácia bola zaujímavá a zhrnula všetky dôležité informácie týkajúce sa skúseností ministerstva s procesom tvorby koncepcie spoločenskej zodpovednosti. Nechýbali v nej ani úprimné rady pre účastníkov na čo klásť dôraz a na čo nezabudnúť pri tvorbe takejto koncepcie.

Cyklus tvorby stratégie spoločenskej zodpovednosti bol prezentovaný zo strany zástupkýň Nadácie Pontis. Predstavené boli praktické kroky, ktoré začínajú určením zodpovedného človeka za tvorbu stratégie, zistením očakávaní interných a externých partnerov, následne pokračujú stanovením kľúčových tém, ktorým sa bude organizácia venovať, vytýčením cieľov a vytvorením plánu, ako budú ciele dosiahnuté. Posledným krokom je sledovanie plnenia cieľov a ich komunikácia, tak interne, ako aj externe.

Záverečnú časť workshopu predstavovali diskusné stoly na zdieľanie skúseností. Vytvorili sme tri skupiny účastníkov – zástupcovia ministerstiev, samospráv a tretiu skupinu tvorili ostatné ústredné orgány štátnej správy a ďalšie organizácie. V rámci každého diskusného stola sme si vybrali konkrétne otázky, na ktoré sme spoločne hľadali odpovede.

Praktické zistenia z diskusných stolov:

  • Ak má organizácia záujem uchopiť spoločenskú zodpovednosť aktívnejšie a systematickejšie, kľúčové je na začiatku uskutočniť vzdelávanie všetkých zamestnancov v tejto oblasti, zistiť ich názor a postoj k tejto téme a taktiež získať od nich podnety a nápady, ktoré môžu dôležitým spôsobom napomôcť smerovaniu koncepcie. Tieto aktivity je možné riešiť rôznymi interaktívnymi formami, napr. počas spoločných stretnutí všetkých zamestnancov organizácie.
  • Aj medzi najväčšími organizáciami sa nájdu také, kde nie je spoločenská zodpovednosť uchopená úplne koncepčne a upravená vo forme internej dokumentácie. Nie je teda podmienkou za každú cenu „inštitucionalizovať“ spoločenskú zodpovednosť v organizácii. Oveľa dôležitejšie je v organizácii robiť všetko preto, aby konanie a výstupy organizácie boli zodpovedné vo všetkých smeroch a aby na nich participovali tak manažéri, ako aj zamestnanci ťahajúci za jeden povraz.
  • Samotná povaha samospráv a jej aktivít má charakter spoločenskej zodpovednosti. Lepšie pochopenie spoločenskej zodpovednosti a jej lepšie uchopenie môže pomôcť pružnejšej reakcii na potreby obyvateľov a komunity.
  • Aj vo verejnej správe existujú skúsenosti s riešením dobrovoľníckych aktivít zamestnancov a podmienky dobrovoľníctva sú v organizácii upravené.

Workshop na výmenu skúseností mal silnú odozvu u jednotlivých účastníkov a jednoznačne možno skonštatovať, že existuje veľký potenciál v ďalšom rozvoji spoločenskej zodpovednosti vo verejnej správe. Spoločenská zodpovednosť by sa mala stať jej trvalou súčasťou a spolu s nástrojmi manažérstva kvality by mali tvoriť základ rozvoja efektívnej verejnej správy Slovenska.