Národný program kvality SR 2017 - 2021
Národný program kvality SR 2017 - 2021
Stratégia zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií:
Druhá polovica roka 2016 bola v Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „ÚNMS SR") zameraná na prípravu Národného programu kvality Slovenskej republiky na nasledujúce päťročné obdobie.
Materiál bol v decembri 2016 predložený na rokovanie vlády SR, ktorá ho uznesením vlády SR č. 594 z 14. decembra 2016 schválila. Do platnosti tak vstúpila stratégia, ku ktorej sa môžu pridať organizácie vo verejnom a súkromnom sektore a jeho hlavnou úlohou je napomôcť organizáciám zamerať úsilie pri neustálom zlepšovaní kvality s cieľom poskytovať kvalitnejšie produkty a služby.
Poslanie NPK SR:
Dobre spravovaný a dobre fungujúci sociálny štát.
Vízia NPK SR:
Zvýšiť konkurencieschopnosť krajiny zjednotením celonárodného úsilia o neustále zlepšovanie kvality v organizáciách verejného a súkromného sektora.
Strategické ciele NPK SR:
Stratégia zlepšovania kvality je zameraná na dosiahnutie troch základných cieľov, ktoré vymedzujú, usmerňujú a zjednocujú celonárodnú snahu o neustále zlepšovanie kvality produktov a služieb v krajine.
Ide o tieto strategické ciele:
- Výnimočnosť organizácie. Podporovanie systémového prístupu k dosahovaniu výnimočnosti organizácie z hľadiska kvality poskytovaných produktov a služieb.
- Manažérstvo kvality. Podporovanie zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií pomocou samohodnotenia a benchmarkingu a implementácie požiadaviek systémových noriem.
- Konkurencieschopnosť. Podnecovanie a podporovanie organizácií k neustálemu zlepšovaniu a trvalo udržateľnému rozvoju.
Prioritné oblasti NPK SR:
V úsilí o dosiahnutie strategických cieľov sa stratégia koncentruje na päť prioritných oblastí, ktoré vychádzajú z analýzy súčasného stavu v zlepšovaní kvality a skúseností z udeľovania Národnej ceny SR za kvalitu a Národnej ceny SR za spoločenskú zodpovednosť. Práve tu sa odrážajú predstavy a požiadavky zainteresovaných strán, ktoré majú potenciál výrazne prispieť k zlepšovaniu organizácií pri dosahovaní vízie a plnení ich poslania v podobe kvalitnejších výstupov a výsledkov. Keďže s implementáciou stratégie zlepšovania kvality sa počíta od roku 2017 a ďalej, budú konkrétne kvantitatívne ciele a opatrenia v každej prioritnej oblasti dopracované v úzkej spolupráci so zainteresovanými stranami.
Ide o tieto priority:
- Zlepšovanie organizácií podporovaním zavádzania komplexného manažérstva kvality (TQM).
- Zvyšovanie kultúry kvality podporovaním, propagovaním a udeľovaním NCSRK a NCSRSZ.
- Identifikácia príležitostí na zlepšovanie samohodnotením a rozvíjanie benchmarkingu a benchlearningu organizovaním iniciačných podujatí a aktivít.
- Spolupráca so zainteresovanými stranami na implementácii stratégie a organizovanie spoločných iniciatív na podporu zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií.
- Dosahovanie lepších výsledkov podporovaním strategického plánovania výnimočnosti a systémov riadenia výkonnosti a rozvoja zamestnancov.
Plnenie uvedených priorít možno dosiahnuť jedine aktívnou účasťou a spoluprácou so zainteresovanými stranami vo verejnom a súkromnom sektore, ale aj organizáciami a jednotlivcami aktívne participujúcimi na kultúrnom, spoločenskom a hospodárskom živote krajiny.
Národný program kvality - Stratégia zlepšovania kvality produktov a služieb zlepšovaním organizácií 2017 - 2019 (PDF, 971,9 kB)